События в Одессе 09 грудня 2020

Прем'єра! Моноопера "Очікування"

09 грудня 2020, 18:30
категория: вистава
от 40 до 280 грн
место: Театр опери та балету (пер. Чайковського, 1)

Моноопера "Очікування", романси на вірші Шекспіра, М. Цвєтаєвої, Вознесенського, п'єси з фортепіанного циклу "Настрої" Мікаела Таривердієва Тривалість: 1 година (без антракту) Режисер-постановник - Павло Кішка Художник-постановник - Ігор Анисенко Хореограф-постановник - заслужена артистка Республіки Молдова Марія Полюдова Відеографія - Руслан Ісауленко Художник по світлу - Світлана Каганович склад: Вона - Юлія Терещук (сопрано) Вона - Ксенія Кравченко, Тетяна Афанютіна (артисти балету) Він - заслужений артист Республіки Молдова Володимир Ставний і заслужений артист України Сергій Доценко Музикант - Ігор Параду Я повинен »(сонет Шекспіра № 117) «Відображення» з фортепіано циклу «Настрої» «Люблю» (в сонети В. Шекспіра) «Не исчезай» (вірш А. Вознесенського) «Любов сліпа» (в сонети В. Шекспіра) «На заваді єднання двох сердець» (в сонети В. Шекспіра) «Ось знову вікно» (вірші М. Цвєтаєвої) «Мій улюблений, що тобі я зробила» (вірші М. Цвєтаєвої) «Крижинки» з фортепіанного циклу «Настрої» «Спроба ревнощів» (вірші М. Цвєтаєвої) Моноопера «Очікування». Лібрето за поемою Р. Різдвяного «Очікування (монолог жінки)»Музику Мікаела Таривердієва (1931-1996), незалежно від жанру, можна дізнатися з перших тактів: якби була написана в кінострічок, оперних або балетних постановок. Широкій громадськості його творчість відома завдяки 132 кінофільмів, серед яких «Іронія долі, або з легким паром», «Сімнадцять миттєвостей весни», «Король-олень», і своєрідною манерою виконання пісень. Саме робота над музикою до кінострічок надихнула Таривердієва на створення нової музичної течії, яку він назвав «третім напрямком», суть якої - в донесенні поезії чутним і природним голосом, якби наспівуючи, використовуючи мело-декламаційні прийоми. Так з'явилися монологи на вірші Г. Поженяна, речитативи на вірші Е. Хемінгуея, вокальні новели на вірші Л. Ашкеназі, монологи на вірші А. Вознесенського. Його «серйозна» музика відома набагато менше. Однак М. Таривердієв наполягав на своїй причетності саме до академічної професійної сфери. Про це свідчить його постійне звернення до традиційних жанрів класичної музики - він автор п'яти опер, чотирьох балетів, музики для органа (три концерти для органу, 10 хоралів «Наслідування старим майстрам», симфонія для органу «Чорнобиль»), фортепіанного тріо, циклу п'єс для фортепіано «Настрої», романсів.Любов до поезії композитор проніс через усе своє життя, тому не випадковим є його звернення до камерного вокального жанру. У його творчості особливе місце займають вокальні цикли на вірші середньовічних японських поетів, Шекспіра, В. Маяковського, С. Кірсанова, Б. Ахмадуліної, Л. Мартинова, Г. Поженяна, М. Свєтлова, Є. Євтушенко, Е. Хемінгуея, А. Вознесенського, Л. Ашкеназі, М. Цвєтаєвої, Р. Різдвяного та інших. Монооперу «Очікування» за поемою Роберта Рождественського «Очікування (монолог жінки)» (1982) була написана спеціально для Камерного театру Бориса Покровського «в розрахунку на унікальний талант Марії Лемешевої», солістки театру (дочки Сергія Лемешева та Ірини Масленникової). В опері діє один персонаж - «Вона» - «сучасна жінка, замотана усіма проблемами, обов'язками і соціальними функціями, покладеними на неї суспільством, і, по правді кажучи, їм самим (в колишньому запалі емансипації), приходить на побачення з коханим і чекає його під годинником. Що твориться у неї в душі за тридцять дві хвилини цього болісного очікування - від пристрасного запалу до зневіри і майже розпачу - все це малює нам музика Таривердієва з привабливою простотою і правдивістю »- писав музикознавець Олександр Матусевич. По-різному трактується і розв'язка опери, адже в партитурі вона залишається «відкритою». Опера зберегла основні характеристики тексту поезії шістдесятників, однак М. Таривердієв уникає побутовості поеми і прямих посилань до міського радянського життя, прагне до поетичного узагальнення.«Очікування» не схоже на оперу в звичному, академічному сенсі слова. «Може бути, гармонійний мову цієї опери могла б бути більш терпкою, насиченою. Але все ж я вважаю за краще мовою емоційної ", - писав про свою роботу сам композитор. У музиці опери слухач почує і радянську естрадну пісню 1970-х, і хіти до фільмів того часу - знайомі, чисто« тарівердіевські »обороти. Епізоди, що виникають в потоці свідомості героїні, об'єднані лейттемой схвильованого очікування - тремолювання секундовим мотивом, звучить то в акомпанементі, то у вокальній партії. в окремих сценах-строфах впізнаються жанри давньої музики: токати (епізод «Швидка допомога» з тривожними репетиціями в акомпанементі), барокової арії ( « скажи мені що-небудь », інструментальний фінал - алюзії на музику Баха; прослуховуються елементи музичної мови Д. Шостаковича. З дня своєї прем'єри опера посіла гідне місце в репертуарі багатьох театрів і представлена ​​як у симфонічному звучанні, так і в напівконцертний виконанні під фортепіано.

Афиша события — Прем'єра! Моноопера "Очікування" в Театр опери та балету